Despre cutii

Cutia de viteze manuala este una din componentele principale ale Sistemului de Transmisie. Principala functionalitate oferita de cutia de viteze este posibilitatea varierii vitezei de deplasare si schimbarea sensului acesteia in timpul functionarii.
Cutia de viteze manuala ofera soferului posibilitatea de a modifica treptele de viteza prin intermediul unei parghii de comanda numita maneta sau schimbator de viteze. Aceasta parghie se gaseste in imediata proximitate a soferului.
Cutiile le viteza moderne sunt cutii sincronizate, acest lucru insemnand ca trecerea de la o treapta de viteza la alta se poate face fara interventia soferului in sincronizarea vitezelor rotilor dintate care urmeaza sa fie angrenate, aceasta sicronizare lasandu-se in grija unui mecanism specializat.
Constructiv, cutiile de viteza sunt ansamble complexe de roti dintate de diverse forme si dimensiuni montate pe trenuri mobile sau fixe cu rolul de multiplicare / demultiplicare sau inversare a miscarii de rotatie. Acest ansamblu este inchis intr-o incinta etansa umpluta cu un ulei special numit ulei de transmisie sau ATF.
In mod curent cutiile de viteza manuale pentru automobile ofera intre 4 si 6 trepte de viteza pentru mersul inainte si una pentru mersul inapoi. Pentru vehicule grele sau de transport numarul de trepte poate depasi 20 pentru mersul inainte
Selectarea vitezelor se poate face secvential sau nesecvential. Selectarea secventiala inseamna ca treptele de viteza sunt selectate in mod crescator sau descrescator una dupa alta. Este intalnita la motociclete si la unele autovehicule noi cu cutii controlate electronic sau electrohidraulic.
Cutiile de viteze cele mai intalnite la automobile in Europa sunt cele manuale, sincronizate cu selectare nesecventiala.
Orice cutie de viteze are in componenta ei:

  • mecanismul reductor, care reprezinta partea principala a cutiei de viteze, ce serveste la modificarea raportului de transmitere adica a momentului motor in functie de rezistenta la inaintare,
  • sistemul de actionare care serveste la selectarea treptelor de viteze, cuplarea si decuplarea acestora,
  • dispozitivul de fixare, care nu permite intrarea sau iesirea din viteza decat la interventia conducatorului auto, si
  • dispozitivul de zavorare, care nu permite cuplarea a doua sau mai multe trepte deodata.

Pentru a intelege principiul cutiei manuale,poza de mai jos ilustreaza o cutie simpla cu doua viteze in liber:

cutiemanuala

Sa aruncam o privire asupra fiecarei componente din imagine:

  • Axul verde vine de la motor prin ambreaj.Axul verde si roata dintata verde sunt conectate ca o singura unitate. (Ambreajul este un dispozitiv care permite sa conectezi si sa deconectezi motorul de transmisie.Cand apesi pedala,motorul este deconectat de transmisie,astfel motorul poate functiona chiar daca masina sta pe loc.Cand eliberezi pedala de ambreaj,motorul si axul verde sunt conectate.Motorul si roata dintata verde se invart la aceeasi turatie).
  • Axul rosu si rotiile dintate rosii sunt arborele secundar.Acestea sunt de asemenea conectate impreuna,deci toate rotiile dintate rosii se invart la o turatie similara.Rotiile dintate verzi transmit turatia celor rosii. Astfel, arborele secundar se invarte cand ambreajul este eliberat.
  • Axul galben este conectat direct de rotiile masinii prin diferential,astfel cand rotiile masinii se invart,se invarte si axul galben.
  • Rotiile dintate albastre sunt conectate de axul galben prin rulmenti,deci se pot invarti pe acesta.Daca motorul este oprit dar masina este tractata (de exemplu),axul galben se poate invarti in timp ce rotiile dintate albastre nu se invart.
  • Rolul coroanei este sa cupleze una din cele doua roti dintate albastre de axul galben.Coroana este cuplata de axul galben printr-un stift,deci cand axul se invarte se invarte si coroana.Aceasta se poate deplasa in staga-dreapta pe ax,fara a se deconecta,cupland una din rotiile dintate albastre de ax.

O masina stricata, cu componente defecte, nu va functiona niciodata la capacitatea dorita si trecuta pe acte. Cutia de viteze manuala este compusa dintr-un ansamblu de roti cu dinti(dintate) care au ca scop cresterea turatiilor la roata. Ea permite atat datu masinii inapoi, dar si stationarea pe loc a autovehicului un timp indelungat cu motorul pornit. O cutie de viteza are in general 5 trepte. La masiniile cu multi cai putere, pe benzina si la cele diesel, poate avea si cutii de viteze cu 6 trepte.